Kirppistelyn etiketti



Netiketti, "table manners".. tarvitaanko kirpputoreillekin oma etikettinsä? Itse henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että kyllä! Inspiraationi kirjoittaa tästä aiheesta heräsi omien lähipäivien kokemusten myötä - vein pitkästä aikaa tavaraa itsepalvelukirpputorille ja sukelsin pitkästä aikaa kirpputoreilun maailmaan.

Oli sitten kyse nettikirpputoreista, Facebookin kirppisryhmistä tai itsepalvelukirppiksistä, olisi hyvä pitää mielessä muutama ohjenuora jotta kanssaihmisten ei tarvitse menettää hermojaan ja kaupankäynti sujuu suht kitkattomasti.


Nettikirppikset ja kirppisryhmät

Nykyään on olemassa paljon erilaisia nettikirpputoreja joissa ei tarvitse kommunikoida myyjien kanssa - klikkaa ostoksesi koriin ja maksa! Myyjä saa oman osansa, nettikirpparin pitäjä omansa ja sinä saat tuotteen kotiin postitettuna.

Esimerkiksi Tori.fi ja Facebookin erilaiset kirppisryhmät edustavat kuitenkin sellaista nettikirppistä jossa ostajan täytyy kommunikoida myyjän kanssa. Joskus kaupankäynti sujuu ongelmitta, joskus tulee kapuloita rattaisiin. Tässä muutama olennainen ohjenuora:


Myyjänä

1) Rehellinen tuotteen kuvailu. Mitat, kunto, materiaali, eläintalous vai ei. Nopeuttaa mahdottoman paljon kaupankäyntiä kun ei tarvitse erikseen vastailla ostajaehdokkaiden kysymyksiin.
2) Sujuva kommunikointi. Vastaa ostajaehdokkaan viesteihin viimeistään vuorokauden kuluessa.
3) Postita tuote mahd. pian tai ainakin varmista ostajalta suostumus myöhäisempään ajankohtaan. Luottamus myyjään saattaa rakoilla jos joutuu huhuilemaan ostoksensa perään tai saa viikosta toiseen jotain epämääräisiä selityksiä miksei vielä saanut pakettia eteenpäin.


Ostajana

1) Osoita suora ostohalusi tai kysy lisätietoja. Ole kärppänä paikalla lukemassa myyjän vastaus ja ilmaisemassa pikimmiten, jatkuuko kaupankäynti. Näin vapautat tuotteen seuraavalle mahdolliselle ostajalle eikä myyjän tarvitse huudella sinua seuraavaan iltaan asti.
2) Maksa mieluiten heti. Jotkut myyjät ovat joustavia varsinkin isompien ostosten kanssa, mutta ärsyttäähän sellainen kun maksupäivä on sovittu ja sitten joko kadotaan kuin pieru Saharaan tai valitellaan että kaikki rahat menikin jo laskuihin, totta tai ei. Joka tapauksessa, myyjän aikaa on tuhlattu.
3) Kun saat tuotteen, tarkista se. Mikäli tuote ei vastaa kuvauksia tai sitä ei ala kuulua, ota yhteys myyjään sekä epäillessä huijaustapausta, myös sivuston ylläpitäjätahoon.





Itsepalvelukirpputorit

Miten kätevääkään on kaivella kaapeista sekalaiset tavarat Ikea-säkkiin, varata kirppispöytä ja antaa tavaroiden liikkua uusiin koteihin omalla painollaan. Koskaan ei voi tietää mitä tulee löytämään ja siksi kirppareiden kiertely menee mukavana ajanvietteenäkin - etsi sitten jotain tiettyä tai ei.


Myyjänä

1) Vie pöytään/rekkiin vain ehjiä ja puhtaita tavaroita. Kuinka monta kertaa olenkaan joutunut pettymään kun kivannäköinen vaatekappale on kuorrutettu kissankarvoilla ja näyttää siltä kun se päällä olisi nautittu mom's spaghetti.
2) Siisti pöytä myy. Mahdollisuuksien mukaan pöytäänsä kannattaa käydä vähän fiksailemassa kesken myyntiajan. Omani oli parin päivän jälkeen niin myllätty ja täynnä tavaraa muista pöydistä että en ihmettelisi yhtään jos joku olisi suoraan skipannut valikoimani sen vuoksi.
3) Älä peittele tavaran virheitä hintalapun alle. Aivan suunnaton ärsytys iskee kotona kun huomaa että vähän kalliimmasta keräilyastiasta puuttuukin palanen tai paidan rinnuksessa on mustikkatahra.
 

Ostajana

1) Sama sääntö pätee niin kirppispöytiin kuin nuotiopaikoillakin - jätä lähtiessäsi vähintään yhtä siistiksi kuin tullessasi. Kaikilla ei ole vaatekaupan myyjän viikkaustaitoja, mutta vähintä mitä voi tehdä on olla luomatta ylimääräistä sekasortoa.
2) Jos rikot jotain, olisi vähintäänkin kohteliasta korvata se. Sovititko liian pieniä shortseja ja ne repesivät haaroista? Tipahtiko muumimuki lattialle? Särkikö lapsesi jotain? Olet korvausvelvollinen, riippumatta summasta. Kirpputoritavarakin on jonkun omaisuutta.
3) Älä levittele tavaroita ympäri kirpputoria. Jos päätätkin olla ostamatta jotain, palauta tuote oikeaan pöytään. Maksimaalisin ärsytys on varmasti sovituskoppien ja kassan läheisyydestä pöytänsä vuokranneilla kun pöydille ilmestyy päivittäin läjä muiden tavaroita.


Tuleeko muilla mieleen jotain hyviä vinkkejä tai neuvoja kirppistelyyn?

Saatat tykätä myös näistä

Kommentit

  1. Hyvä postaus, juuri näin. Jokin etiketti olisi hyvä olla. Allekirjoitan kaiken mitä kirjoitit. Todella kuluneet, vähän haisevat, tahraiset sun muut voisi jättää sinne kirppareille roudaamatta. Aina se toisen roska ei ole toisen aarre. Huijaaminen sucks, ei todellakaan peitellä virheitä. Ylihinnoittelu joskus ihmetyttää. Itse taidan sitten olla liian höveli, tavaraa menee aina ja paljon, koska laitan pienet hinnat. Mutta sehän se kirpparilla käynnin ilo on. Löytää jotain hyvää ja vielä edullisesti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä, turhaa vaivannäköä kun ei kukaan erehdy ostamaan jos yhtään syynää myytäviä tavaroita - ja se yksikin kammotus voi karkottaa pöydän ääreltä vaikka muu tavara olisi ihan priimaa! Pienet hinnat houkuttelee tutkimaan tarkemmin valikoimaa ja saman ostajan mukaan saattaa lähteä enemmänkin tavaraa :) eli se kyllä kannattaa!

      Poista

Lähetä kommentti

Kaunis kiitos kommentistasi! ♡