Esmara by Heidi Klum ja muita blogimaailman menneitä ilmiöitä

Kuka muistaa valtavan hypen aiheuttaneen Esmara by Heidi Klum -vaatemalliston? Elettiin vuotta 2017 ja muutamat suosituimmat blogitkin täyttyivät Lidlin yhteistyöpostauksista. Innostuin itsekin silloin muutamista vaatekappaleista, erityisesti leopardikuvioisista.
huppari Esmara by Heidi Klum tekonahkaleggingsit Jeans.fi peruukki eBay

Tämä huppari oli SE vaatekappale, jonka ehdottomasti halusin. Suuntasinkin heti ensimmäisenä päivänä etsimään sen itselleni. Tykästyin pehmeään kankaaseen ja huppari oli kapeampi ja istuvampi kuin miesten osastolta hankkimani yksilöt. Helman sivuissa olevat vetoketjut olivat hauska lisä, en ole vielä tänäkään päivänä törmännyt vastaavaan yksityiskohtaan.


Tästä muistosta lähti päässäni liikkeelle kunnon lumipalloefekti, kun aloin muistelemaan muitakin ilmiöitä, mihin tuli törmättyä vuosien varrella blogeissa.


Maybellinen Baby Lips -huulivoide

Nämä olivat oman aikansa kirjaimellisesti kaikkien huulilla. En aikoinaan ymmärtänyt hypetystä pelkän huulirasvan ympärillä, mutta kaikkien näiden vuosien jälkeen olisi mielenkiintoista testata miksi nämä olivat niin monen mukaan parhaita ikinä - näitä saa näköjään vieläkin!



We♥︎It -kuvat ja gifit

Yhteen vaiheeseen blogeissa yleisiä olivat "inspiraatiopostaukset", joihin ei kirjoitettu mitään vaan lisättiin vain läjä kuvia ja gifejä, yleensä We♥︎It -sivustolta. Teema saattoi liittyä vuodenaikaan, tiettyyn väriin tai mielentilaan. Esimerkiksi melankoliset Skins -sarjan kuvat ja gifit diipeillä teksteillä olivat suosittuja.


Merkkituotteet ja kateuden uskomaton voima

Vitsivaroitus - ei voinut kutsua itseään oikeaksi lifestyle/muotibloggaajaksi jos ei omistanut merkkilaukkua tai arvokkaampaa rannekelloa. Omalla työllä ansaituilla rahoillahan saa todellakin tehdä mitä itse haluaa, silloinkin kun rahavirta tulee blogin kautta.

Merkkituotteiden yleistyminen blogien asukuvissa aiheutti monenlaisia reaktioita. Ei kaikilla ole varaa Vuittoneihin, ja jotkut saattoivat ottaa henkilökohtaisena loukkauksena jos jollain oli. Anonyymikommentointi ja henkilökohtaisuuksiin meneminen saattoi lähteä todella pahasti lapasesta monissa blogeissa, ja valitettavasti moni ilmeisesti lopettikin siitä syystä kirjoittelemisen.


Niitit, ristit, peplum-vaatteet, viikset, kukkapannat, galaksikuvio..

Vain murto-osan erilaisista muoti-ilmiöistä mainitakseni! Oli hauska seurata kuinka tietyt jutut yhtäkkiä pomppasivat joka paikassa - mitä suosittu ensin, sitä lukijat perässä. Moni tuote saattoi myydä loppuun liikkeiden hyllyiltä ja halutuimpia tuotteita etsittiin sitten kissojen ja koirien kanssa, jotta voitaisiin pysyä mukana uusimmissa trendeissä. Kahden sormen sormukset, eriväriset muoviset piikkiniittirannekkeet, galaksileggingsit - niiden avulla oli mukana menossa. Jos ei omistanut asusteita itse, ainakin pystyi tekemään niistä inspiraatiokollaasin!

Tämä viimeisimmällä kirppisreissulla bongattu niittikoristeinen peplum-toppi sopii tähän kategoriaan kuin nenä päähän:


Jeffree Campbellin Litat

Pukeutumisesta puheenollen, olisin todellakin aikoinaan halunnut itselleni Litan niittiversiot, mutta köyhänä opiskelijana hintavampien kenkien hankkiminen ei tullut kuuloonkaan. Löysin sitten vastaavanlaiset halpisversiot käytettynä nettikirppikseltä, mutta ei niitä sitten tullutkaan käytettyä kuin pari kertaa johtuen niiden epämukavuudesta.




Demi.fi:n Blogit-keskusteluosio

Harmi ettei pääse enää demittämään kuten vanhoina hyvinä aikoina. Blogit-osiossa tuli pyörittyä ahkerasti etsimässä uutta luettavaa, mainostamassa omaa blogia sekä ottamassa kantaa ajankohtaisiin ilmiöihin. Tuli kahlattua läpi "Linkkaa blogisi" -keskusteluita joiden aloitusviestissä oli ruksittava kysely josta piti saada tarpeeksi monta pistettä että olisi kelpoinen linkkaamaan oman sivunsa. Yleisimpiä kriteereitä olivat järjestelmäkameralla kuvaaminen, valkoinen tausta sekä asukuvat.

Hieman ristiriitaisen vastaanoton saivat "lukija lukijasta" ja "kommentti kommentista" -keskusteluketjut. Blogien määrän räjähtäessä, harva sivusto kerrytti tasaisesti lukijoita eikä hukkunut massaan. Ratkaisuksi tähän keksittiin vaihtokauppa. Tämän myötä aiemmin mainittuihin kyselyihin ilmestyi kohta "en ole koskaan osallistunut lukija lukijasta tai kommentti kommentista -ketjuihin", jotta voitaisiin karsia joukosta ne, jotka keräävät lukijansa "epärehellisesti".


Pikamuotifirmojen invaasio asukollaasipostauksineen ja alekoodeineen

Tänä päivänä ei voi välttyä törmäämästä voimakkaita mielipiteitä herättävään Sheiniin. Firmahan kulki aikoinaan nimellä Sheinside ja se valjasti lukemattomia suomalaisia bloggaajia mainoskanavakseen. Mainosbannerit ilmestyivät sivujen reunoihin, ja jotkut bloggaajat jakoivat vinkkejä muillekin kuinka lisätä banneri blogiinsa ja mahdollisesti saada sen avulla ilmaisia vaatteita.

Nellyn ja Bubbleroomin muistan myös vallanneen näitä ihastusta ja vihastusta aiheuttavia asukollaaseja, mutta mikään muu vaatefirma ei ollut blogeissa niin esillä kuin Sheinside. Firman todella huono maineen määrää ei varmasti voinut kukaan nähdä ennalta, tuskin kukaan heidän tuotteitaan aikoinaan mainostanut seisoisi enää firman takana.



Muistatko itse nämä ilmiöt? Tuleeko mieleen lisää?

Saatat tykätä myös näistä

Kommentit

  1. Blogien kulta-aika meni itseltä ihan ohi, kun ei muka kerinnyt lukea niitä. Mutta olihan noita villityksiä ja suosittuja tuotteita aika ajoin, muistan todellakin Heidi Klumin malliston isot kampanjat. Minusta on aina jotenkin onnistunut markkinointi, kun "kaikki" haluavat saman tuotteen. Katselin sivusilmällä Shein-dokkarin. Oli aika karu. Ja he jos ketkä pommittavat koko ajan, olisi vaikka mitä vaatetta tarjolla bloggarille. Huokaus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon samaa mieltä, ajatus ryhmään kuulumisesta ja "trendien aallonharjalla olosta" saa monet ostamaan tietyn tuotteen ja se jos mikä on onnistunutta bisnestä. Muutamalla takavuosien bloggaajalla oli yllättävän paljon sanavaltaa siihen mikä nousee ihmisten ostoslistalle ja mikä on auttamattomasti out.
      Mullakin tuli vastaan yksi päivä joku dokkari Sheinistä ja työntekijöiden kohtelusta, ja olihan se järkyttävä vaikka ainahan sen on tiedostanut että sille on syynsä kun tuote voi olla niin halpa..

      Poista
  2. Apua mikä nostalgia- trippi! Muistan kaikki nämä ja näiden lisäksi mm. MyCosmon keskustelupalstan ja blogit, muutamat "tähdenlentomaiset" blogiyhteisöt ja julkiset blogiriidat. Oh boy, kaikkea sitä ihmiset kehtasivat julkaista blogeihinsa. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siistiä, en ole siis hallusinoinut itsekseni näitä muistoja :D MyCosmo on mennyt multa kokonaan ohi, mutta noista lyhytaikaisista blogiyhteisöistä ja bloggaajien julkisesta loanheitosta muistan muutamia tapauksia. Blogitekstejä tosiaan suodatettiin vähemmän, yksityiselämän piiriin kuuluvia asioita saatettiin kuuluttaa liiankin avoimesti.

      Poista

Lähetä kommentti

Kaunis kiitos kommentistasi! ♡