Repoveden kansallispuistoa metsästämässä

Olimme jo ennen Kouvolaan muuttoa katselleet mielenkiintoisia käyntikohteita lähialueilta. Repoveden kansallispuiston maisemat kiinnostivat jo syksyllä, mutta nyt kevään kunniaksi lähdimme sitä viimein katsastamaan. Laitoimme navigaattorin päälle ja lähdimme tien päälle Stigin musiikin tahdissa. Jossain vaiheessa matkaa bongasimme valtavan ruskeapohjaisen kyltin kansallispuiston suuntaan, mutta päätimme edelleen luottaa karttaohjelmaan. Se oli suuri virhe:
Ajelimme hyvän tovin ties minkälaisia kinttupolkuja ja hiekkateitä, ja tie vain kapeni ja kapeni lopulta niin että alkoi jännittämään mahdolliset vastaantulijat. Lopulta toistakymmentä kilometriä ajettuamme reittimme katkaisi tämä ampumarata. Muutama kirosana ja eikun takaisin.
Pysähdyimme tankkaamaan ja ostimme lohdutusjäätelöt ennen kuin jatkoimme matkaa, tällä kertaa luottaen vain ja ainoastaan kyltteihin. 3 kaveria -jäätelöt ei petä ikinä, tämäkin oli todellakin kinuskinen elämys.

Saimme vitutuksen keskellä hyvät naurut tästä kyltistä. Ei aivan joka paikassa tule panssarivaunuja vastaan.

Pääsimme viimein monen mutkan jälkeen perille, ja meitä tervehti mikäs muukaan kuin kettu repolainen:
15km² laajuinen Repoveden kansallispuisto sijaitsee Kouvolan ja Mäntyharjun alueella. Naapurista löytyy muun muassa Vekaranjärven varuskunta sekä Pahkajärven ampuma-alue, joka katkaisi ensimmäisen kulkureittimme.

Kansallispuistolla on kolme sisäänkäyntiä: etelässä Lapinsalmi ja Tervajärvi, ja pohjoisessa Saarijärvi. Kiinnostavimpia kohteita ovat Lapinsalmen riippusilta sekä kiipeilijöidenkin suosiossa oleva Olhavanvuori.

Suosituimmaksi retkeilyreitiksi oli mainittu 3,5km mittainen Ketunlenkki, jonka varrella pääsee niin vaijerilossin kyytiin kuin kävelemään riippusillalle. Pidemmästä vaeltelusta pitävälle löytyy Kaakkurin kierros, 27km pitkä reitti, joka kattaa kaikki sisäänkäynnit. Lyhyeen tutustumiseen soveltuva lenkki on vajaa parin kilometrin mittainen Määkijän reitti, jossa pääsee myös liikkumaan lossilla. Kannattaa ottaa huomioon, että lossit eivät ole talviaikaan käytössä.

Mikäli suunnittelee tälle kesälle retkeä Repovedelle, kannattaa ottaa huomioon tämä ilmoitus:

Lapinsalmen silta Repoveden kansallispuistossa suljetaan toistaiseksi. Retkeilijöitä pyydetään saapumaan Repoveden kansallispuistoon Tervajärven ja Saarijärven pysäköintialueiden kautta. Lapinsalmelta pääset reiteille Ketunlossilla, mutta se ruuhkautuu helposti vilkkaina ajankohtina. (luontoon.fi/repovesi, päivitetty 22.5.2024)

Kuva by Tomi

Visiittimme auton ulkopuolelle oli hyvin nopea, sillä kimppuumme hyökkäsi sekunnin sadasosassa nälkäinen hyttyslauma.

Suunnittelimme käyvämme joku päivä jonkun reitin. Olisi ihana samoilla aivan rauhassa ja pysähtyä syömään eväitä. Olen tainnut käydä pidemmän luontoreitin viimeksi leirikoulussa, jonkun pätkän Pienestä Karhunkierroksesta. Tunnen joskus oloni luonnosta vieraantuneeksi, koska lapsuuden kesien koko perheen retkien jälkeen en ole säännöllisesti liikkunut luonnossa.

Loppu hyvin, kaikki hyvin kuitenkin vaikka riippusillalle ei tällä reissulla vielä päästy. Ei ollut ensimmäinen kerta kun navigaattori vie meidät aivan omituisille reiteille, joten taidamme luottaa niihin perinteisiin tienvarsikyltteihin tästä lähtien. Hanskalokerostani löytyy viimeisenä oljenkortena vielä Pohjoismaiden tiekartasto vuodelta 1986.

Oletko sinä käynyt kansallispuistoissa? Suosittele jotain mukavaa luontokohdetta tai -reittiä!

Saatat tykätä myös näistä

1. ..Jotain aivosolujani toi puiston nimi alkoi herättää. Olen ollut Repovedellä patikoimassa joskus, siellä oli kaakkureita! 😃 Ne oli jotain lintuja. Ja hajosin myös tuolle panssarivaunukyltille. Eipä ole itelleenkään tollasta tullut vastaan.
    - Essi

1. Kaakkureita taitaa asustaa paljonkin Repovedellä joo! En muista koskaan itse nähneeni missään.. ehkä sitten kun käy jonkun kierroksen!
      Ei ole mullekaan aiemmin tullut vastaan, mutta ei onneksi näkynyt kulkuneuvojakaan.. jälkiä kyllä näkyi. Pitää jäädä kytikselle tien laitaan samalla reissulla :D

2. Johan oli seikkailut! En ole Repovedellä käynyt, mutta patikoinnista innostuneet ystäväni (he tuntuvat lisääntyvän vuosi vuodelta) kehuvat kovasti. Täällä päin suosittu paikka on saarella sijaitseva Linnansaari, jossa olen jopa käynyt. Hyttyset ja kauniit maisemat muistan. En ole kova patikoimaan, vaikka luonnonrauhasta pidänkin.

1. Luonnossa viihdyn myös hyvin, mutta sopiva annos kerrallaan. Hyttyset ja muut öttiäiset ei ole mukavia kavereita.
      Linnansaari vaikutti kauniilta paikalta! Pitää laittaa korvan taa :)